مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: باتوجه‌به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های مستمر، در استان شاهد بروز پدیده گردوغبار هستیم و این موضوع تهدیدی اساسی برای زیست‌بوم منطقه است.
کد خبر: ۹۵۵۰۹۷۹
|
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، مهدی اله پور در نشست تخصصی بررسی وضعیت رویشگاه‌های ارس استان خراسان رضوی جهت مقابله با تهدیدات احتمالی که هم‌زمان با هفته پدافند غیرعامل با حضور مدیران کل پدافند غیرعامل و امور عشایر خراسان رضوی، نمایندگان دستگاه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد و کشاورزی، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در این اداره کل برگزار شد، اظهار کرد: طی سالیان اخیر شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی در مناطق رویشی کشور به‌ویژه اکوسیستم‌های حساس و شکننده خسارات جبران‌ناپذیری را بر محیط‌زیست و تنوع زیستی تحمیل کرده که باید به‌منظور جلوگیری از این تهدیدات آمادگی لازم را در استان داشته باشیم .

 وی به اهداف این نشست در راستای حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی مناطق چهارگانه تحت مدیریت استان، اشاره کرد و افزود: با عنایت به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اتفاق افتاده، در استان شاهد بروز پدیده گردوغبار هستیم و این موضوع تهدیدی برای زیست‌بوم استان است. ازاین‌رو پایش مستمر آفات و بیماری‌ها در رویشگاه‌های جنگلی و مراتع بسیار حائز اهمیت بشمار می‌رود.

 گردوغبار ناشی از خشکسالی تهدیدی اساسی برای زیست‌بوم خراسان رضوی است

 اله پور مطرح کرد: کوه‌های هزار مسجد و کپه داغ در شمال خراسان رضوی، جزو غنای زیستی و ذخیره‌گاه درختان ارس استان محسوب می‌شوند که نیازمند آمادگی تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی وظیفه‌مند، برای مقابله با تهدیدات طبیعی و انسان‌ساز برای کاهش اثرات آسیب‌رسان و مخاطرات محیط زیستی است.

 وی بیان کرد: باید به طبیعت زمانی برای احیاء بدهیم و فشار روی مراتع و پوشش گیاهی را کاهش دهیم و این مهم نیازمند همت همگانی تمامی دستگاه‌ها، مشارکت مردمی و اقدام جهادی است وگرنه دچار مشکل جدی خواهیم شد و اثرات منفی همچون گردوغبار و هجوم آفت‌ها، بر روی زیست‌بوم غنی استان خواهد گذاشت.

 هاشم جنگی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی نیز اذعان داشت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی خوبی که امسال در سطح استان خراسان رضوی تدبیر شد، بیش از ۱۱۵۰ برنامه در قالب رزمایش، اجرای مانور و برنامه‌های آموزشی در خصوص پدافند غیرعامل در سطح دستگاه‌های اجرایی این استان در حال اجرا است.

 وی گفت: آموزش یکی از موضوعات مهم در حوزه پدافند غیرعامل است و به نحوی آگاهی‌بخشی، آموزش و برنامه‌های ویژه در این حوزه یکی از الزامات برای تمام نهادها و ادارات می‌باشد که خوشبختانه استان خراسان رضوی به‌خوبی به بحث آموزش پرداخته و از این نظر هم جایگاه خوبی دارد.

 جنگی خاطرنشان کرد: در حوزه پدافند غیرعامل، موضوع کم‌اهمیت مشاهده نمی‌شود، بلکه تمامی موضوعات و به‌تبع آن کارکرد تمامی دستگاه‌ها و ادارات در این حوزه دارای اهمیت است و می‌تواند تأثیرگذار باشد.

 وی تصریح کرد: یکی از موضوعات بااهمیت در این حوزه، حفظ محیط‌زیست است و به‌تبع آن کارکرد اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان نیز در آن موردتوجه است.

 مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی مراقبت، آینده‌نگری و پیشگیری در حوزه پدافند غیرعامل را بسیار مهم دانست و توضیح داد: بدین صورت در اداراتی که بر اساس دستورالعمل و آیین‌نامه پدافند غیرعامل اقدام کرده‌اند، کم‌ترین تهدید و آسیب را مشاهده می‌کنیم و باید تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت اجرای این دستورالعمل‌ها اهتمام ورزند.

 وی گفت: حوزه‌های محیط‌زیست، منابع طبیعی و انسان و دام نیز جزو حوزه‌های پر تهدید هستند؛ تهدیداتی که ممکن است متوجه یک استان و حتی کشور شود و چیزی که در اینجا اهمیت دارد، مدیریت تهدیدها و دانستن چگونه مواجه‌شدن با این تهدیدها است.

 جنگی ادامه داد: بدین جهت نیاز است تا نگاه جزئی به تهدیدهای نوین داشته باشیم و نوع عملکرد دشمن را در هر حوزه‌ای بدانیم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم و آینده‌نگری داشته باشیم.

 گردوغبار ناشی از خشکسالی تهدیدی اساسی برای زیست‌بوم خراسان رضوی است

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی و هیئت همراه در انتها از بانک ژن، آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی، شیمی دستگاهی، شیمی آب و نیز موزه تنوع زیستی این اداره کل بازدید کردند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها